Kalenderdatum 180124
 


Banrapport/Preeride (+ lite tips) från Skövde



Hej på er, enduro lovers!

Inför den här tävlingen så gjordes ett besök till Skövde förra veckan redan innan spåren var dragna och pilade. Gav då tipps på vad man kan tänka på när man lägger spåren och fixar pilning/bandning där till.

Berättade även vilka misstag vi gjort på dom tidigare tävlingarna för att undvika samma misstag igen. Kändes som ett bra och givande möte för alla inblandade.

Tyvärr valde vi köra Preeride idag då vädret inte var det bästa. Men regn är också ett väder, fast inte lika trevligt... :-(

Glädjande nog så kör även Skövde som ni sett med två slingor. Det ena på 6km och det andra på 5km.
Tror det är något liknande från förra tävlingshelgen i längd, men här kommer nog snitthastigheten var betydligt lägre.
Hade tyvärr inga möjligheter att ta några tider själv men runt 12-13 minuter per sträcka för en hyfsad motionär är nog inte helt fel gissat.

Första sträckan går på
den östra sidan av Kråkeberget.
Ganska kuperad terräng som dom utnyttjat bra med alla typer av underlag. Även lite skrå-åkning finns med.

Andra sträckan går på den västra och södra delarna av området. Här finns det mer öppna ytor och gräsfälten.

På denna slingan var det mer temposkillnader än den första.

Från dom snabba fälten till lite knixigare körning i skogen.
Kul blandning!

Som dom flesta vet så är ju området flitigt använt av både militärer och enduroåkare.
Detta sätter ju naturligtvis sina spår i naturen och man korsar således gamla terrängbils och endurospår ofta. Detta kan få en känsla i början av att det är blir väldigt orytmiskt i körningen.
Men av någon anledning så brukar detta släppa efter ett tag.
Jag vet att flera säger samma sak. Gissar att detta beror på att man vågar titta upp ordentligt när man väl vet banan och således ser dom korsande spåren tidigare.
Så ett tips: Lyft blicken redan på första varvet!! :-)))

Även här kommer dom att använda sig av Klädnyporna för att underlätta för er förare vilket spår ni skall ut på.

Något jag lagt märke till är hur många förare det är som inte lyssnar på förarmötet!

Det är ju SJÄLVKLART att ALLA skall lyssna på förarmötet.
Det finns ju en anledning att arrangören har mötet, annars hade dom ju inte haft det!
Det kan rent av vara farligt för föraren eller sina medtävlanden å missa viktig info!

Så ladda roll-off glasögonen så
syns vi på Lördag!

/Ahlin, han som inte gillar snö...
 

Publicerad av Fredrik Holmvik