Kalenderdatum 180306
 


Banrapport Tibro



Dä blir snöspår i Tibro, bara så ni vet. :-)

Medlemmarna i Tibro har likt Tidahölmarna fått jobba mycket med all snö som kommit.

Största delen av dom bägge sträckorna (ja, det blir två sträckor även här) är plogade så gott det går, men det är ett tjockt packat snölager kvar som det kommer bli uppkörda snöspår i.

Bredare plogat överlag än senast i Tidaholm så omkörningarna kommer nog bli lite lättare här. Men det finns vissa partier där vi får samsas så gott det går.

Sträcka 1 går i yttervarv och körs mestadels på klubbens träningspår. Här ingår även några backar som kan bli lite besvärliga om man inte får med sig farten. Denna sträcka kommer ligga på ca 10-11 minuter för dom som har bråttom.

Sträcka 2 som körs i innervarv är en kortare och snabbare sträcka.
Här kör vi bla. på crossgymnasiets sandbana (Hålan) som är nyslätad.
Ca 5min kommer det ta att köra igenom detta prov för dom snabbare förarna.

Denna deltävlingen kommer bli lite svårare för dom som inte är vana vid snöspår än tidigare deltävlingar. Så se till att ni är väl förbereda med snösulor på stövlarna och bra bett i sadeln för att få en trevlig tävlingsdag.


Tanken är att vi alltid ska låta våra ungdomar köra när banan är som mest lättkörd under tävlingsdagen.
Det finns stor chans att arrangören därför kommer låta någon annan startgrupp köra först på morgonen för att köra upp spåren. (En vild gissning på dom yngre motionärerna startar först.)
Så ha koll på PM:et när den kommer ut för att se när dom olika klasserna startar.

Jag fick berättat att depån kommer som vanligt vara på Tibro MK motorstadion (andra sidan vägen) men bandepån kommer ligga på endurobanans parkering. Även förarmötet kommer hållas här.
Men allt detta kommer stå i PM:et.

Jag vill även passa på att ta upp en iakttagelse jag gjort.

Vi har ju ett fantastiskt bra seedningssystem som minimerar omkörningarna.
Men det blir ju några omkörningar ändå under tävlingarna.
Dom flesta underlättar det bra för sig oavsett om man blir omkörd eller är den som kör om.

Vad jag sett är att ofta så väljer den som skall bli omkörd att släppa förbi i samband med en inbromsning istället för att släppa förbi tidigare i tex. samband med en acceleration ut på en raka.
Detta medför att ofta får bägge förarna en dålig ingång till kurvan som man bromsat in för och bägge förlorar tid och rytm.
Pröva att släpp förbi tidigare så får ni alla en bättre resa.
Och detta blir nog så viktigt när det blir lite snöspår.

En film från dagens körning kommer under kvällen.

/Ahlin, han som inte gillar snö...
 

Publicerad av Fredrik Holmvik